Sådan kan du skabe mere tid til det, du gerne vil.

– Lær et enkelt værktøj. Let at bruge.

 

I dag vil jeg gerne præsentere dig for TO DO listen bedste ven: NOT TO DO listen.

Hvad enten du er til TO DO lister eller ej, så er NOT TO DO listen noget, jeg vil anbefale dig at bruge.

Ikke hele tiden, men en gang imellem, for simpelthen at skabe mere tid til det, der er det rigtige for dig.

 

NOT TO DO værktøjet, eller ’Skab mere tid i din hverdag’ – værktøjet, som jeg kalder det, er givtigt for dig at bruge hvad enten:

  • Du er ledig og hurtigt skal finde et arbejde.
  • Du er i arbejde, og ønsker at skifter arbejde, men ikke synes du har tid til at finde et nyt arbejde.
  • Du ikke synes, du på dit arbejde kan nå det, du gerne vil.
  • Du ikke synes, du har tid nok sammen med familien.
  • Du ikke synes, du har tid nok til dig selv

Det drejer sig om at bruge den tid du har, på det der er vigtigt og rigtigt for dig.

Tid

”Jeg har ikke tid til at finde et andet arbejde”
”Jeg har ikke tid til det projekt/den opgave”
”Jeg har ikke tid til at gå til fodbold”
”Jeg har ikke tid nok til…”

Ligegyldig, hvad vi gør, så har vi kun 24 timer i døgnet.

Vi kan ikke få flere timer i døgnet.

Eller gøre ugen længere – eller året.

Men vi kan skabe mere tid til det, vi gerne vil, ved at undgå at bruge tid på det, som ikke positivt bidrager til det, vi gerne vil.

Ofte har vi alenlange TO DO lister, som vi sjældent får bund i – faktisk bliver de typisk længere og længere.

 

Skab mere tid i din hverdag

I dag vil jeg foreslå, at du starter din NOT TO DO liste.

Når dagen er omme så prøv at se på, hvad du rent faktisk har brugt din tid på i dag.

Eller gør det nu.

Hvad har du lavet i dag, indtil nu. Time for time. Er det morgen når du læser det her, så hvad lavede du i går. Time for time. Skriv det hele ned.

Er det specifik på arbejdet, du synes du mangler tid, så gør det for din arbejdsdag.

Er du jobsøgende, og synes det er din jobsøgning der halter, så gør det for den tid, du bruger på din jobsøgning

Er det tid til familien eller tid til dig selv du mangler, så se tilbage på hele dagen – og lav også gerne øvelsen her for en lørdag/søndag.

Derefter, tager du listen, og markerer hvad for noget af det, du har brugt din tid på i dag, der ikke er vigtigt.
De ting der er markeret, og lægger du over i NOT TO DO listen.

Her et par eksempler til NOT TO DO listen:

  • Tid på sociale medier.
  • Tid brugt i indbakken på at læse cc mails/irrelevante mails.
  • Tid brugt på opgaver, der ikke var vigtige.
  • Blev hængende på arbejde, selvom skulle hjem.
  • Så TV i X timer.
  • Længe overvejede, nu skal jeg tage mig sammen til (f.eks ud at løbe, skrive den ansøgning, kontakte den kunde)
  • Gik rundt om den varme grød, og lavede andre (mindre vigtige) ting – også det der kaldes overspringshandlinger.

Det bliver faktisk til ret lang tid

Når du gør det her, hen over et par dage, kan det være du finder ½ time én dag, 1 time en anden dag… osv.
Hen over ugen finder du måske 5 timer.

Tid du kan bruge til ________________ [Indsæt selv hvad du ønsker at bruge tid på, men som du ikke får gjort eller normalt har tid til].

Vil du f.eks gerne skrive en bog, starte en virksomhed, hurtigt finde et job, lære at spille violin, dyrke mere motion, have mere tid sammen med børnene – 5 timer om ugen – er en rigtig god start!

 

 

Hold fast. Godt fast!

Når du er blevet opmærksom på, hvad det er for nogle ting du skal undlade at gøre, for at du kan skabe mere tid til det du gerne vil, så er det med at holde fast! Godt fast!

En ting, du kan gøre, hvis du i forvejen bruger TO DO lister, er at tilføje din NOT TO DO liste i bunden af din TO DO liste.

Bruger du ikke TO DO lister, så tager du blot din NOT TO DO liste, og hænger den op, så den er tydelig for dig.

Det vigtige er at det er synligt for dig, hvad du ikke ønsker at bruge din tid på, så du kan blive mindet om det, når du pr. automatik hopper over i NOT TO DO aktiviteter. Det gør vi alle… Og så du kan komme tilbage på sporet.

Nå i mål med din TO DO liste – ved at have en tydelig NOT TO DO liste.

Opsummeret – Sådan får du skabt mere tid i hverdagen

 

Så vil du gerne skabe mere tid i din hver dag til noget nyt/noget andet – eller bare kunne nå det der står på din TO DO liste, så skal du have gang i din NOT TO DO liste:

Sådan gør du:

  1. Skriv ned hvad du har brugt din tid på i dag (gør det samme de næste par dage). Skriv det hele. Time for time. Hent arbejdsark her.
  2. Marker hvilke af dine aktiviteter, du har brugt tid på, som ikke er vigtige for dig.
  3. Skriv disse ting ned på din NOT TO DO liste. Hent arbejdsark her.
  4. Hæng enten NOT TO DO listen op, så den er synlig for dig, eller skriv NOT TO DO listen på din TO DO liste. Hent arbejdsark her.

Husk på NOT TO DO listen, som dit ‘Skab-mere-tid-i-din hverdag’ værktøj,
så DU kan komme til at nå/gøre/have det, du gerne vil.

Få inspiration til at leve det liv, der er det rigtige for dig

Kunne du bruge øvelsen her?  Hvis Ja. Få løbende inspiration, direkte ind i din indbakke til. Det koster ikke en krone, og jeg skriver kun til dig, når jeg har noget på hjertet.

Læs mere og tilmeld dig her

Specielt til dig, der er jobsøgende

Du har nu mulighed for at deltage på en ½ dags online workshop, hvor du vil få styr på dine jobsøgnings aktiviteter – inkl. dem du ikke skal gøre ;-).

Kunne du tænke dig dagligt:

  • at stå op og vide helt præcis, hvad du skal i din jobsøgning i dag?
  • at du reelt udfører det, der gør den største forskel i din jobsøgning, og du dermed hurtigere kommer i job?
  • at du har fri fra din jobsøgning kl. 15, og kan være nærværende med familien og venner resten af dagen (og i weekenden, selvfølgelig)?
  • at du har energi til både jobsøgning og alt det andet, der også er i din hverdag?
  • at have ro på, og faktisk har det godt, med din jobsøgning

Så er workshoppen helt sikkert til dig!

Læs mere her.

Rigtig god fornøjelse.

Og husk – har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte mig. Jeg hører gerne fra dig.

Mange hilsner

Marianne Køpke

Ved at fortsætte med at bruge denne side, accepterer du brugen af cookies. Mere information

Cookie indstillingerne på dette website er sat til at "tillade cookies" for at give dig den bedste oplevelse på siden som muligt. Hvis du fortsat bruger denne side uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker "Accepter" nedenfor, indvilliger du i dette.

Luk